• eyelash growth serum
  • Ma 2019. december 11., szerda, Árpád és Árpádina napja van. Holnap Gabriella napja lesz.

     

    A parfümök iránt érdeklődő emberek, akik első alkalommal keresnek fel egy niche parfümériát, sokszor láthatóan bizonytalanul, szinte gyanakodva tekintenek körül.

     

    Aztán elhangzik az ilyenkor már-már szokásos kérdés: – Milyen parfümök ezek?

    – Niche parfümök – vágják rá az eladók egy kicsit óvatosan. Hatásszünet.

    A betévedt vásárlók szemében hatalmas kérdőjel: – Hogy micsodák?

     

     

     

     

    Nem tagadom, én is ugyanezt éreztem-kérdeztem, amikor először hallottam azt a szót, hogy „niche”. Azt sem tudtam, hogyan írják, vagy hogyan ejtik ki helyesen – csak sejtettem, hogy valami nem mindennapi dologról lehet szó. Persze, rákerestem az interneten, de csak sokadik próbálkozásra sikerült eltalálnom a helyes betűzését.

    Maga a niche (ejtsd: nis) szó jelentése fülke, illetve falfülke, kis bemélyedés a falban, amelybe kisebb dísztárgyakat lehet elhelyezni.

     

    A legenda szerint az első, ős niche-ként nyilvántartott ház a L’Artisan Parfumeur, mely a ’70-es évek második felétől tölti be eme nemes szerepet, lásd példaként az 1978-as forradalmi Jean-François Laporte által jegyzett Mure et Musc-ot. Tehát témánk szempontjából az első – már történelminek számító – lépés az volt, amikor Jean- François Laporte 1976-ban elhagyta a Sisley-t, és létrehozta a L’Artisan Parfumeur-t azzal a céllal, hogy valódi alternatívát kínáljon a tömeges (mainstream) illatokkal szemben, hogy merész, új művészi ötleteit megvalósíthassa, pénzügyi kényszerektől mentesen, figyelmen kívül hagyva a kereskedelmi szempontokat.

     

    Az emberek jelentős része folyamatosan keres valami újat, valamit, ami eltér a szokványostól, a repülőtéri duty free shopok árukínálatától, de sokszor mégsem tudják megnevezni, hogy mit. Én is még keresem az illatom, de mivel még nem vagyok jártas a szakzsargonban, nem tudom leírni pontosan, mit is keresek, milyen összetevőket, illatjegyeket, akkordokat. Így egyetlen út marad: sokat szimatolni, és olvasni a szakmai írásokat!

    Véleményem szerint – mint ahogy az élet egyéb területein is – a parfümök világa is állandó tanulást, megismerést igényel. Eme folyamat során ismerkedtem meg az alábbi fogalmakkal, amiket most szeretnék megosztani az Iparosújság olvasóival.

     

    Niche vs. designer

    Ahhoz, hogy megértsük, mi a „niche”, tudnunk kell, mi is a designer. A designer, más néven mainstream parfümök neves parfümőrök vagy parfümházak alkotásai. Gyakran nagyobb divatházak részét képezik. A designer parfümök többnyire bevásárlóközpontokban, saját márkás üzletekben, valamint a reptéri duty free üzletekben találhatók meg. A designer parfümök célja, hogy kaput nyissanak az embereknek a sokak által hőn áhított, ábrándosan illuzórikus luxus világába, amelyet egyébként nem tudnának megengedni maguknak.

    Nem lenézve a mainstreamet, a designer illatok között természetesen számos tökéletesen megkomponált igényes, drága alapanyagokból összeállított művészi alkotás is található, azonban az alacsonyabb árkategóriákban jellemzően a gyártáshoz olcsóbb alapanyagokat használnak fel, és a piac trendjét követve végzik azok tömeggyártását.

     

    Ennek ismeretében rámondhatnánk, hogy mindaz, ami nem designer, az niche… Ez azonban nem teljesen így van. A határvonal niche és designer között napjainkra rendkívüli módon összemosódott, a designer parfümházaknak is vannak olyan exkluzív kollekciói, amelyek arra hivatottak, hogy kivegyék a részüket a hatalmas niche tortából, és a niche brandeknek is van milliós darabszámban értékesített termékeik.

     

    Azonban azt elmondhatjuk, hogy a niche parfümcégek jelentős része jellemzően limitált vevőkörrel rendelkezik, és nem a mennyiségi tömeggyártás a céljuk, hanem a művészi önmegvalósítás, az elsődleges szempont pedig az alkotás szabadsága és a kreativitás. A niche parfümházak napjainkban gomba módjára szaporodnak a parfümpiacon, ráhangolódva arra, hogy az emberek egy része egyre inkább a nem szokványosra, az egyedi illatokra vágyik. Viszont ez a mennyiségi robbanás akarva akaratlanul is felgyorsította a hígulási, egyben sajátos hanyatlási folyamatot, természetesen mi más, mint a minőség rovására, nem egyszer feláldozva a niche alaplényegét a mennyiség és az átverés „oltárán”. Mi sem mutatja jobban ezt a folyamatot, mint az, hogy napjainkra több niche márkát tartanak nyilván, mint mainstreamet.

     

    A folyamat egyértelmű: profitéhes, hatalmas Brand Behemótok vetettek szemet a kisebb niche cégekre, és vásárolják fel azokat, elsősorban azok presztízsére alapozva, avagy ők maguk hoznak létre pénzügyi alapokon működtetett „kvázi niche” márkákat.

     

    Ám mielőtt mindenki megijedne, hogy igazi niche már nem is létezik, és mindegyik átalakult mainstream szörnyeteggé, rögtön egy jó hírrel folytatom: szerencsére ez nem így van, tehát aggodalomra semmi ok. És hogy ez mennyire igaz, megtudhatjuk, ha bepillantunk a niche parfümkészítés kulisszái mögé. Ismerkedjünk meg elsőként a kézműves (artisan) és a független (independent-indie) parfümökkel.

     

    Kézműves (artisan) parfümcégek, manufaktúrák

     

    A kézműves és a manufaktúra szavak egyértelműen jelzik, miről van szó: olyan emberre vagy emberekre utalnak, akik szakmailag képzettek, hitelesek és saját kezűleg készítik termékeiket, illetve működtetik cégüket, melynek egyben tulajdonosai is.

    Tehát ők felelősek a gyártási, alkotási folyamat szinte valamennyi folyamatáért, a nyersanyagok beszerzésétől a parfüm „receptúrájának” megalkotásán át a palack és címkéjének megtervezésén keresztül egészen a vásárlói rendelések teljesítéséig.

    Természetesen ennél sokkal összetettebb is lehet a kép, nem feltétlenül szükséges A-tól Z-ig valamennyi folyamatban részt venniük, azok egyes részeit kiszervezhetik.

     

    Speciális szabályok is lehetnek, melyek helyspecifikusak, például az európai kézműves manufaktúráknak kötelező külső biztonsági szakembereket alkalmazniuk, annak biztosítására, hogy a parfüm minden összetevője biztonságos legyen (EU-kozmetikai biztonsági tanúsítvány nélkül a termék nem értékesíthető az Európai Unióban). Jellemzően a kézműves manufaktúrák alapítói autodidakta módon sajátították el a szakma csínját-bínját, nem jártak feltétlenül párizsi vagy grasse-i parfümőrképző iskolákba. Az Art & Olfaction Awards szabályzata egyértelműen fogalmaz: az számít kézműves háznak, melynek tulajdonosa egyben az általa kiadott termék készítője is.

     

    Lássunk tehát néhány kézműves házat, azok parfümőr tulajdonosaival együtt: SLUMBERHOUSE/Josh Lobb, HENDLEY PERFUMES/Hans Hendley, TAUER PERFUMES/Andy Tauer, JANUARY SCENT PROJECT/John Biebel, AUPHORIE/Eugene Au és Emrys Au, AREEJ LE DORÉ/Russian Adam, BOGUE/Antonio Gardoni, PAPILLON ARTISAN PERFUMES/Liz Moores, OLYMPIC ORCHIDS/Ellen Covey, VERO PROFUMO/Vero Kern, BRUNO FAZZOLARI/Bruno Fazzolari, PK PERFUMES/Paul Kiler…

     

     

     

    Független (indie) parfümcégek

    Az „indie” (independent) kifejezéssel olyan niche márkákat jelölnek, amelyek külső parfümőröket bíznak meg, hogy az adott márkanév alatt készítsék el alkotásukat, természetesen szoros kreatív együttműködésben a cég vezetőjével. Erre talán a legjobb példa a többszörös díjnyertes ZOOLOGIST cég, melynek vezetője Victor Wong és termékeik, már egy budapesti niche parfümériában is elérhetők, a Cherry Gardenben, www.cherrygarden.hu.

    KLZ

     

     

  • написание пресс-релиза
  • статьи для сайта
  • написание статей
  • новости для сайта
  • написание коммерческого предложения
  • продающий текст
  • копирайтинг
  • копирайтер
  • копирайтеры
  • SEO копирайтинг
  • рерайтинг
  • рекламные кампании в интернете
  • обслуживание сайта
  • биржи статей