A tenger alatti kábeleket a Prysmian csoport e hajójával fektették le

A tenger alatti kábeleket a Prysmian csoport e hajójával fektették le

© Prysmian Group

A Viking Link, amely 764 kilométer hosszú, építési költsége 1,96 milliárd eurót tett ki.

A Viking Link hivatalosan megkezdte kereskedelmi működését, ezt jelentette be a brit átviteli rendszer-üzemeltető országos hálózata.

Jelenleg a Viking Link a világ leghosszabb szárazföldi és tenger alatti elektromos vezeték-rendszerösszekötője, amely két országot, a brit Lincolnshire-t és a dán Jütlandot köti össze.

A teljes elektromos vezeték hossza 764 kilométer, ezzel felülmúlva a korábbi rekordert, az Északi-tengeri kapcsolatot, amely 730 kilométer hosszú, és Nagy-Britanniát köti össze Norvégiával. Az Északi-tengeri összeköttetés esetében a víz alatti kábel hossza 720 kilométer, míg a Viking Link esetében a szárazföldi szakasz a brit oldalon 67 kilométer, ami kevesebb mint 700 kilométernyi tenger alatti kábelt jelent.

A Viking Link teljes teljesítménnyel csak 2024-ben fog üzemelni.

A Viking Link megépítése 1,7 milliárd fontba (1,96 milliárd euró) került, a munkálatok 2019-ben kezdődtek. A National Grid szerint több mint 4 millió munkaórát fordítottak az építkezésre.

Jelenleg a Viking Link 800 megawatt kapacitással üzemel, és a kapacitást fokozatosan növelik, míg 2024-re el nem éri a teljes 1,4 gigawattot.

A csatlakozás elsősorban a felesleges szélenergia cseréjére szolgál.

Mivel Nagy-Britanniában és Dániában ritkán fúj a szél egy időben, a megtermelt többletenergia közvetlenül exportálható. A National Grid szerint csak az első évben 600 000 tonna CO2 kibocsátást lehet így megspórolni, ami mintha 280 000 belsőégésű autót vennének le az utakról.

A Viking Link 2,5 millió brit háztartást képes ellátni dán szélenergiával. Ez a fogyasztóknak 500 millió font (576 millió euró) megtakarítást jelenthet a következő 10 évben.

A Viking Link működését élő műszerfalon lehet nyomon követni. Itt látható, mennyi energiát importálnak jelenleg Dániából a rendszerösszekötőn keresztül.

A National Grid bejelentette, hogy idén egy új rendszerösszekötőn, a LionLinken dolgoznak, amelynek célja Nagy-Britannia és Hollandia összekötése, valamint egy holland tengeri szélerőműpark bekötése. A vonal maximális teljesítménye 1,8 gigawatt lesz, és a tervek szerint a 2030-as évek elején kerül üzembe helyezésre.