Oldal kiválasztása

A számok egyértelműen mutatják, hogy Kína az elektromos járművek gyártásának abszolút hatalmává vált.

A 2022-es adatok szerint az elmúlt 12 hónapban 6,8 millió elektromos járművet adtak el a hazai piacon, míg Észak-Amerika csak körülbelül 800 000-et ért el ugyanebben az időszakban. Ennek több oka is van, beleértve a kormányzati ösztönzőket és támogatásokat, valamint a levegőszennyezés problémájának megoldására irányuló intézkedéseket.

Emellett Kína így megszabadulhat az importált olajtól való függőségétől is. Politikai meggyőződésünk függetlenül tagadhatatlan, hogy Kína elsőként alkalmazta az elektromos járműveket. Tudták, hogy nem versenyezhetnek a hagyományos belső égésű motorok technológiájával, ezért nagy hangsúlyt fektettek az elektromos járművekre, amikor azok még csak homályos, szűk célcsoportnak számítottak.

Úgy tűnik, ez a stratégia jól működik, annyira, hogy az Európai Bizottság vizsgálatot indított az olcsó kínai elektromos járművek piacra áramlása miatt. Azt tervezik, hogy vámokat vetnek ki a kínai importra, hogy megvédjék az „örökölt” autógyártókat, mint például a német Mercedes-Benz és a Volkswagen-csoport, hogy ne kerüljenek hátrányba a versenytársakkal szemben.

Xpeng G9 belső
(Kép forrása: Xpeng)

Az Egyesült Államok kormánya szintén megtett egy hasonló lépést, módosítva a szövetségi adójóváírási programot. Ennek értelmében az adójóváírás mostantól csak azon elektromos járművekre vonatkozik, amelyek nyersanyagának jelentős részét az Egyesült Államok belső piacáról szerzik be, és amelyeket Észak-Amerikában vagy az Egyesült Államoknak szabadkereskedelmi megállapodásban álló országokban szerelnek össze.

Ez a változás közvetlen reakció a „Foreign Entities of Concern” (FEOC), azaz Észak-Korea, Oroszország, Irán és Kína elleni kereskedelmi korlátozásokra.

Ilyen kormányzati beavatkozások következtében sok kínai startup vállalkozás marad viszonylag ismeretlen sok más piacon, ami kár, mert számos izgalmas újítás születhet ezen cégek részéről. Azonban ez a helyzet kezdhet változni.

Ez figyelembe véve, íme öt kínai elektromos autómárka, amelyekről valószínűleg még nem hallottak, de érdemes figyelemmel követni őket és megismerni a kínálatukat. Ezek a márkák újításaikkal és fejlődésükkel felkeltik az érdeklődést a nemzetközi piacon is.

1. Xpeng

Xpeng G9
(Kép forrása: Xpeng)

A Guangzhou Xiaopeng Automotive Technology, röviden Xpeng, egy sokrétű cég, amely nemcsak luxus elektromos SUV-kra és Tesla-rivális modellekre koncentrál, hanem fejleszt fejlett elektromos függőleges fel- és leszállóeszközöket is. Ezekkel a fejlesztésekkel Xpeng messze túllép az autózás hagyományos keretein, és új dimenziókat nyit a városi közlekedés terén.

A márka a földön maradva egyre inkább terjeszkedik bizonyos európai piacok felé. Az európai vásárlók már élvezhetik a P7 elektromos limuzint, amely 706 km-es (438 mérföld) elektromos hatótávolságot kínál. A teljesítménye olyan, ami a Porsche 911-et is megszégyeníti, ráadásul magas szintű önvezető technológiával is rendelkezik.

Emellett a márka nemrég bemutatta a G9 zászlóshajóját, egy luxus SUV-t, amely fejlett LiDAR rendszerekkel van ellátva az LED-es fényszóróiban, 800 V-os architektúrával a gyorstöltés érdekében, és hasonlóan lenyűgöző elektromos hatótávolsággal, mint a P7.

Az autók belső terei magas minőségű anyagokkal vannak berendezve, az infotainment rendszereken pedig a Xmart OS fut, a márka saját operációs rendszere. Ez a rendszer lehetővé teszi az éteren keresztüli frissítéseket, fejlett hangasszisztenst, távoli parkolást és már több frissítést is kapott Kínában. Bevezették az AI-alapú asszisztenseket, magasabb szintű autonóm vezetési funkciókat és a távoli idézési technológiát.

Mindezek mellett érdemes megemlíteni, hogy a Mercedes-Benz is hasonló úton halad az MB.OS rendszerével, amelynek teljes körű bevezetése a jövő évig várható. Ez további izgalmakat ígér az elektromos autózás világában.

2. YangWang

A Yangwang U9 szuperautó nyitott sirályajtóval
(Kép forrása: Yangwang)

A YangWang, a BYD kínai autóipari óriás luxuságazata, magas színvonalú elektromos járművek gyártásával foglalkozik. A név kuncogásra adhat okot, de a márka komolyan vehető a luxus elektromos autók piacán.

Az U9 a cég válasza a teljesen elektromos szuperautókra, és nem csak megjelenésével, hanem néhány meglepő technológiával is felvértezve. Az egyik legérdekesebb funkciója a jármű „ugrási” képessége, amit a DiSus-X „karosszériavezérlő rendszer” tesz lehetővé. Ez a fejlett hidraulikus rendszer lehetővé teszi az autónak, hogy lehajoljon és felugorjon a levegőbe, hasonlóan ahhoz, amit a Porsche legutóbbi Panamera-bemutatóján láthattunk.

A YangWang szerint ez a technológia azt is lehetővé teszi az autónak, hogy három keréken hajtson, ami bár kissé szokatlan, mégis izgalmas innováció. Az U9 emellett négy elektromotorral rendelkezik, amelyek összteljesítménye 808 kW, vagyis több mint 1000 lóerő. Ez a jármű a YangWang második modellje a hasonlóan erőteljes U8 SUV után.

A BYD anyavállalat egy sajtótájékoztatón elmondta, hogy az U9 körülbelül 1 millió jüanba kerül a kínai piacon, ami nagyjából 140 000 USD / 110 000 GBP / 211 000 AUS$ értéknek felel meg. Ez a magas ár az U9 luxus és fejlett technológiáját tükrözi.

3. Zeekr

Zeekr 001
(Kép jóváírása: Zeekr)

A Zeekr, a Geely Automobile Holdings kínai autógyártó óriás másik leányvállalata, már jól ismert a modern elektromos autók piacán. A Geely olyan márkákat tartalmaz, mint a Volvo, Lotus és a LEVC taxik.

Európában a Zeekr már most is növekvő eladásokat produkál, köszönhetően a kínálatnak, amely cuki városi crossovereket és stílusos lövöldözős fékeket (station wagonokat) tartalmaz. A Geely bejelentette, hogy a közeljövőben az észak-amerikai piacot is meg akarja hódítani.

A Zeekr elektromos járműveinek kínálata a nagyvonalú hatótávolságukkal kezdődik, a hosszú távú hátsókerék-hajtású 001-es modellekkel, amelyek könnyedén elérhetik a 400 mérföldes határt. A teljesítmény szintén kiemelkedő, 500 lóerő feletti változatokkal. Van egy 001 FR modell is, amelynek teljesítménye 1265 lóerő lesz.

A Zeekr 001, amelyet a Tesla Model S konkurenciájára terveztek, nagyjából ugyanazt a teljesítményt, hatótávot és belső technológiát kínálja, de jelentősen alacsonyabb áron az európai piacon.

A cég egy nagyobb, 009-es modellt kínál Kínában, és bemutatta a 007-est is, amelyet első mainstream piacon elérhető modelljüknek tekintenek.

A Zeekr árazása állítólag 32 200 USD / 25 000 GBP / 48 000 AUS$ körül van, ami figyelemre méltó, tekintettel arra, hogy a közepes méretű szedánok piacán számos, jóval drágább versenytárssal, mint az Audi és a Mercedes-Benz szembesül.

4. Wuling

Wuling Hongguang
(Kép forrása: General Motors)

A kínai elektromosjármű-ipar virágzásának egyik mozgatórugója a technológiai innováció és előrelátás. Ez inspirálta a Huawei technológiai óriást is, hogy autógyártásba kezdjen, és az országban már elérhetőek a pénztárcabarát, mégis erőteljes és utazásbarát elektromos járművek.

Ezen a széles spektrumon a Wuling egy másik végpontot képvisel, egy apró városi autó gyártójaként, amely mindössze körülbelül 4500 dollárba / 3500 GBP / 6650 ausztrál dollárba kerül. Ez az ár lehetővé teszi, hogy hazai piacon a Tesla Model 3-nál is többet adjanak el belőle.

A Wuling Hongguang Mini EV a General Motors és Kína legnagyobb autógyártója, a SAIC Motors közös vállalkozása. Az autó még a Fiat 500-nál is kisebb, és rendkívül kedvező árazása révén népszerűvé vált a városi fiatalok körében, akik költséghatékony szabadságra vágynak.

Bár kevés információ áll rendelkezésre arról, hogy a Wuling autóit a kínai piacon kívül is forgalmazzák-e, a Hongguang frissített változatát már elkezdték árulni Indonéziában a tavalyi év végén, ahol azonnal a legkelendőbb elektromos járművé vált, megelőzve olyan márkákat, mint a Hyundai, Genesis, Lexus és még sok mást.

5. Nio

Nio Power
(Kép forrása: Nio)

A Nio, egyike a legismertebb kínai elektromosjármű-márkáknak (BYD és Zeekr mellett), továbbra is dinamikus fejlődési szakaszban van. A Tesla globális sikere által inspirált kínai startup vállalkozások sorához csatlakozva, a Nio nem kíván árháborúba keveredni a Teslával, hanem egy prémium terméket kínál elfogadható áron.

A Nio termékeiről, mint például az ET5 limuzinról, amely Európában gyártott és Európára szánt autó, a korai visszajelzések többnyire pozitívak. Ezek alapján úgy tűnik, hogy az autó komoly versenytársa lehet a BMW i4-nek és a Tesla Model 3-nak, az Autocar szerint.

A Nio izgalmas termékpalettát kínál, amely elegáns SUV-okat, kupékat, kombi autókat és az elképesztő teljesítményű, korlátozott számban elérhető EP9-es modelleket foglalja magában, amelyek az elektromos autózás izgalmait hozzák el a piacra.

A Nio nemcsak stílusos és technológiai újításokban gazdag elektromos járműveket kínál, hanem a vásárlói élményben is innovációt hoz. A Nio Power akkumulátorcsere technológiája, amely lehetővé teszi az akkumulátorok öt perc alatti cseréjét autonóm módon, egyedülálló a piacán. Az ügyfelek felhajthatnak egy akkumulátorcsere állomásra, és hagyhatják, hogy a Nio technológiája végezze a munkát.

Ez a rendszer nemcsak a hatótávolsággal kapcsolatos aggodalmakat oldja meg, hanem csökkenti az elektromos járművek tulajdonlási költségeit is. A Nio ugyanis az akkumulátort, ami az elektromos járművek egyik legdrágább része, bérbe adja az ügyfeleinek, nem pedig egyben eladja a járművel.

Olvass tovább